Departaments
Us presentem als 6 departaments del nostre equip.
En el departament de dinàmica ens encarreguem de l’estudi i anàlisi de totes les forces que actuen en el cotxe, per a això ens dividim en 5 subdepartaments:
– Adreça:
Disseny i muntatge del sistema de direcció del monoplaça. Aquest per normativa ha de ser mecànic, format per un sistema piño-cremallera actuat pel volant i connectat a través de la canya de direcció.
– Suspensió:
Disseny d’un sistema de suspensió del monoplaça, format per 4 amortidors, 2 davanters i ancorats directament al monoplaça i 2 darreres situats en el subchasis.
– Frens:
Disseny del sistema de frenat del cotxe. En aquest apartat la normativa ens obliga a tindre un sistema de frenat hidràulic amb dos sistemes de bombament independents (un per eix) format per frens de discos. Aquest sistema ha de ser capaç de bloquejar les 4 rodes del monoplaça per complet.
– Geometries:
Disseny de la geometria dels trapezis de les rodes del monoplaça. Això consisteix a realitzar un estudi dels paràmetres òptims de reglatges del cotxe i ajustar-los tant a la comoditat de conducció del pilot, com a les prestacions del monoplaça.
– Simulació:
Simulació del monoplaça amb ajuda de programes informàtics per a estudiar el comportament del cotxe davant diferents situacions, abans del muntatge i testatge d’aquest.
En el departament de xassís duem a terme el desenvolupament de la base del nostre monoplaça, el monocasc; al costat d’altres elements principals de seguretat.
Nosaltres treballem amb materials compostos i la seua caracterització; així com simulacions, càlcul estructural, testatge, i posterior aplicació en la fabricació del nostre monoplaça. Treballem per a aconseguir una estructura primària amb major rigidesa torsional i menor pes, així com uns coeficients de seguretat majors. També tenim en compte tots els aspectes de seguretat necessaris en un cotxe de carreres, perquè aquesta estructura ha d’aguantar al pilot intacte en cas d’impacte; al costat d’un estudi de l’ergonomia del pilot per a facilitar la conducció.
En el departament de aerodinàmica l’objectiu principal és maximitzar la càrrega aerodinàmica mantenint un flux d’aire eficient al voltant del cotxe.
En la part de disseny, fem ús de programari CAD al costat de simulacions CFD per a estudiar l’impacte, l’eficiència i la càrrega generada pel paquet en desenvolupament. Posteriorment, procedim a la fabricació del paquet aerodinàmic en fibra de carboni. A més, sotmetem tots aquests components a processos de testatge, al costat d’un estudi de l’ancoratge d’aquest conjunt aerodinàmic. aerodinámico.
En el departament de motor l’objectiu principal és dissenyar i crear tots els elements necessaris per a adaptar el motor d’una moto al monoplaça complint tota la normativa exigida per la competició. Per a això hi ha diferents subdepartaments:
– Subchasis:
Aquest subdepartament és l’encarregat del disseny d’una estructura tubular capaç de suportar el motor i tots els accessoris necessaris.
– Admissió:
Treballem per a realitzar els càlculs necessaris per a desenvolupar un col·lector d’admissió tenint en compte totes les limitacions de la normativa.
– Fuites:
Tracta de dissenyar uns col·lectors de fuita tenint en compte l’espai reduït per a poder situar-los correctament.
– Canvi de marxes:
El desafiament és aconseguir adaptar un canvi seqüencial de moto en un canvi seqüencial per lleves en el volant. Per a això es desenvolupa un circuit pneumàtic que acciona el pilot des del volant.
– Deposite de combustible:
Aquest subdepartamento és l’encarregat de dissenyar el deposite de gasolina del monoplaça, seleccionar la bomba del combustible i fer arribar la gasolina mitjançant un tub a la rampa d’injecció.
– Transmissió:
L’objectiu principal el disseny de les peces necessàries per a aconseguir que la potència generada pel motor siga transmesa a les rodes, en el nostre cas particular aquesta potència es transmet mitjançant una cadena i un eix.
– Cablejat:
Este subdepartament és l’encarregat de transformar el cablejat original de la moto en un cablejat a mesura per a poder posicionar l’ECU del motor on siga necessari i a part llevar tots els elements no necessaris del cablejat original.
El departament d’electrònica se centra en dues grans àrees: la seguretat del nostre pilot i monoplaça i també de la millora del nostre cotxe.
En relació a la seguretat, ens centrem en preparar tot el sistema elèctric perquè el pilot tinga la major seguretat possible. Per a això ens encarreguem d’adaptar el cablejat del motor que usa el nostre cotxe als sistemes de seguretat que venen estrictament detallats en la nostra normativa de competició. Per a l’evolució d’aquest sistema de seguretat a vegades ens veiem obligats a crear altres dispositius, amb els quals seguim les següents pautes: creació de la idea, simulació d’esquema elèctric, desenvolupament de PCBs, verificació de les mateixes i finalment fabricació i implementació.
En parlar de la millora del nostre monoplaça, prenem com a punt de partida de qualsevol progrés, sempre és important tindre unes dades per a tindre uns fonaments d’evolució. Per això, en el nostre departament estem en ple desenvolupament d’un sistema de telemetria en directe. Tot això amb la finalitat d’obtindre dades en temps real sobre el comportament del cotxe en la pista. Per a llegir i entendre correctament aquestes dades el nostre departament està desenvolupant una xarxa de CA pròpia per a poder interconnectar en el nostre monoplaça tots els dispositius amb els quals comptem. Finalment, i no per això menys important, ens preocupem del benestar dels nostres pilots i adaptem un sistema perquè puguen veure les dades més rellevants del cotxe i puguen adaptar la seua conducció a les condicions.
El nostre treball és aportar una mica de cadascuna perquè funcione la coordinació de l’equip. Per això, aquest Departament no sols està constituït per estudiants de periodisme, sinó que també ho formem alumnes de traducció, disseny i desenvolupament de videojocs i comunicació audiovisual. Tots estudiants de la Universitat Jaume I.
Entre les nostres tasques estan la de cerca de patrocinadors, connectar i ajudar en la coordinació dels diferents departaments, publicar tot el que fem en les nostres xarxes socials (Instagram: @ujiformulastudent; Facebook: UJI Motorsport/ @ujimotorsportfs), controlar la gestió econòmica i promocionar l’equip.
Intentem portar l’organització d’una manera àgil i personal. Per això, establim una reunió setmanal en la qual exposem els nombrosos punts que hem d’organitzar, com per exemple quins i quan publicar en les xarxes o buscar quines són les fires i esdeveniments als quals podem acudir.
Cada vegada som més, i sempre amb moltes ganes que l’equip prospere i que el treball de cada departament es valore més enllà de la universitat.